Kondra Katalin: Anyaversek

 

Anyaságom ünnepén


Amikor az első gyermek világrajön

anya születik, hogy nagy dolog-e ez, 

nem kérdezik. A női lélek, mint bábból 

a pillangó átalakul és újjászületik. 


Régi énem hagytam megfakulni

anyaként kezdtem el ragyogni,

Ó, mennyire más lett ez a fény!

Gyermekmosoly szívem közepén.




Édesanyám szeme


Amikor a napfény besüt a szemembe

édesanyám szeme jut róla eszembe,

az ő arca ragyog valahányszor rám néz,

el is fut fölülem minden sötét árnyék.


Amikor velem van semmitől nem félek,

mint egy pajkos csikó, gondtalanul élek

nekem jutott a föld legjobb anyukája

hálapuszit nyomok drága homlokára


virágot is adok, amit én neveltem

úgy viseltem gondját, ahogy anyu nekem.

Az apró magokat naponta öntöztem,

kicsordult szívemből összes szeretetem


itt van a kezemben, egy cserép virágban

nem jut az eszembe, hogy mit is kívánjak.

Nincs rá szó, mert soha nem mondta el senki

hogy kell édesanyát mégjobban szeretni.





Reggel


Szunnyadnak bennem az álmok.

Hogy legyen szép az ébredés,

ha markában szorít az élet?

Ilyenkor egy kávé kevés!

Behúzta függönyét az ég, 

a nap alszik tovább,

agyam lassan forgó kerék,

de felkeltem legalább.

Ez már egy új nap!

Hajtana, űzne a kötelesség:

nem lehet önző, léha az

aki anya és feleség...

Nem mozdulok, azért se,

ráérünk -fog a fék. Különben is

ma szombat, az egész család 

alszik még. Eddig...

Hallom, hogy a sűrű csend mögött

csilingelő hang dereng,

az ég függönye is megrázkódott

mert felébredtek a gyerekek.


*


Anyák napi gondolat


Nem az én személyes csodám,

hogy anya vagyok és van anyám. 

Az Isten akarta, így legyen. 

Az anyák válasza: Igen!


*


Írtam anyának egy verset


Írtam egy verset anyák napra,

de mikor anyu elolvasta,

-gondolom nem sikerült jól,

mert egy kicsit sírt miatta. 


Döntöttem, inkább én leszek,

anyák napján az ajándék, 

és semmi rosszat nem teszek,

bennem valódi jó a szándék.


Remélem, hogy most sikerül,

Anyák napján majd kiderül,

ha nem jön addig semmi közbe,

ha a tesóm se köp be 


a törött váza miatt. A tesóm

állandóan szivat, mert kicsi

vagyok és védtelen. Hát nem

könnyű az én életem,


de anyu szeret még így is,

szerinte cuki vagyok és szép is. 

Ha ő mondja, akkor elhiszem. 

Ezért van ő a szívemben.




Anya olvas


Esti harang kondul

nyugalomra vágyom,

sötét van már, aludj

szép kicsi virágom.


Amíg alszik a nap

én őrzöm az álmod,

azután megkapod

az egész világot.


Tiéd lesz az első

harmatcsepp a réten,

a rigó is neked

dalol olyan szépen,


mikor a csillagok

fénye már megfakul,

akkor jön a reggel,

ágyad fölé borul.


Fejedre glóriát

fon a napsugára,

elidőz tenálad

mosolyodra várva.


Sötét takar most be

fűszálat, virágot.

Neked adom reggel

az egész világot.




Anyu a legjobb 


Anyukám a legjobb dolog a világon,

szép és pont úgy szeret, ahogy én kívánom.

Aput is szeretem, sötétkék a szeme,

az anyué másabb, szebben néz rám vele.


Anyukám nekem a legnagyobb ajándék,

és hasznosabb is mint akármelyik játék,

pedig a babámat én nagyon szeretem,

de az anyu sokkal jobban játszik velem.


Csak szólok, hogy anyu és ő ott van máris.

Apu szerint anyu már univerzális,

pedig nem volt az, de nem tudom mit jelent.

Nekem az a fontos, hogy itt van és szeret.


*


Ringató

 

Mint szellő az ágat

Ág a kismadárt

Úgy ringatja anyja

Picinyke fiát

 

Ránevet a gyermek

Míg beszél neki,

Gyöngéd karjaival

Féltőn öleli

 

Gyöngyöm, napsugaram

Áldott gyermekem

Te vagy e világon

Az én mindenem

 

Ibolyaszín szemed

Ahogy rám ragyog

Rögtön megérzem ez

Milyen nagy dolog.

 

Az idő úgy repül

Mint a gondolat

De az életben

A legszebb pillanat

 

Ha az anya szeme

Nyugszik gyermekén

Úgy, mint a világ

Az Isten tenyerén.

 

*


Az anyák mindig sírnak?


Hol voltam mielőtt ide megszülettem?

Ott fenn a felhők tetején lebegtem?

Isten vigyázott rám és angyalok?

A megszületés vajon fájdalmas dolog?


Azt mondtad sírtál, úgy örültél nekem

de én nem sírok, ha örülök neked.

Anya, miért  könnyes most a szemed,

pedig csak kimondtam a kis nevedet.


Tegnap is sírtál, amikor szaladtam

el se estem, vigyáztam magamra

ahogy tanítottad: nézz a lábad elé.

Néztem, de nem is volt ott semmi.


Mért fúj a szél, anya? Hol van most a nap?

Látom te is fázol, betakarjalak?

Anya én szeretek gyermek lenni, de hogy

leszek felnőtt? Mit kell azért tenni?


Az öledben lenni a legeslegjobb dolog

olyankor a szemed olyan szépen ragyog.

Azt szeretném, hogyha mindig mosolyognál

mert nincsen szebb semmi, a te mosolyodnál.




*


Virág helyett


Édesanyám, mosolyod itt van a szívemben, 

a hangod néha megcsendül bennem, 

amikor tükörbe nézek, felfedezem néhány 

arcvonásod, ha nem is vagyok a kiköpött 

másod, tovább viszlek génjeimben.

Elmentél, de itt vagy a testemben.

Vér vagyok véredből, hús a húsodból

lélek a lelkedből, szó a szavaidból.

Bölcsőm, forrásom voltál, öled volt a fészek,

karjaidba bújtam, ha bántottak, ha féltem.

Gyermekként azt hittem mi nem szakadunk 

el soha, nagyon fájt elhagyni téged,

de a sors néha mostoha, elfogadtuk

ilyen az élet. Mióta nem vagy, üres a fészek

és soha már nem vársz haza.



Anyaság


Szíven ütött a felismerés,

Hogy anya vagyok s ez nem kevés

mert én vagyok a család szíve,

motorja és pénzügyminisztere.

Hozzám futnak aprók, nagyok,

ha eltörik a mécses velük vagyok,

orvosolok sebet, gondokat

megfejtek talányt és álmokat.

Mindezt nem oktatják főiskolán

se egyetemen, ez nem tudomány.

Hivatás: egyszerű, emberi, nemes.

A karrier itt nem ígéretes,

de mi lenne, ha nem lennének anyák?

Nélkülünk mivé lenne a világ?

*

Anyák napi köszöntő


Édesanyám úgy szeretlek 

téged mint a cukrot, 

ezért hoztam neked ezt a 

gyönyörűszép csokrot.


Anyák napja van ma, tudom

igyekszem jó lenni, 

hogy ezt a szép ünnepnapot

ne rontsa el semmi.




Megjegyzések